Onnodige complexiteit is iets wat je kunt en wilt vermijden in IT-systemen. In de IT is, vrijwel zonder uitzondering, de eenvoudigste oplossing de beste oplossing. Een oplossing die je brengt naar je gekozen bestemming. Een oplossing die snel gelanceerd kan worden. Een oplossing die je helpt om feedback te krijgen van echte gebruikers die er daadwerkelijk gebruik van maken. Een oplossing waarmee je besluitvorming uitstelt tot het juiste moment. Een oplossing die jou en je organisatie niet tegenhoudt om in de toekomst andere, betere beslissingen te nemen - beslissingen die een robuuste digitale service opleveren.
Er zijn veel redenen waarom organisaties complexer worden, waarom ze complexiteit toevoegen aan hun ecosysteem. Misschien worden belangrijke beslissingen over producten en technologie onder hoge druk genomen. Of met onduidelijkheid over het grotere plaatje. Misschien is de keuze voor een technologisch platform gebaseerd op een meeslepende pitch van een leverancier over alle mogelijke features. Misschien zijn requirements niet getoetst bij de daadwerkelijke gebruikers. Of misschien is er gekozen voor een technisch indrukwekkende oplossing, omdat die mooi staat op het cv van de betrokkenen.
Je weet dat je IT-systemen onnodig complex zijn als:
Onze ervaring: als je wordt gehinderd door een verouderde IT-architectuur of door overdreven complexe systemen, dan merk je dat snel genoeg. We spreken met veel IT-leaders die af willen van deze obstakels. Vaak lijkt het onmogelijk om verandering aan te brengen, omdat daar een ingrijpende big bang-actie voor nodig is. Alle systemen zijn in gebruik en de complexiteit zelf weerhoudt je ervan om dingen aan te passen.
De oplossing is om actief complexiteit te verminderen bij elke stap van je IT-programma’s. Het kan helpen als je IT-architecten dat in hun evaluatiecriteria opnemen: hebben we dit jaar complexiteit vermindert, en hoeveel?
1. Complexe systemen zijn moeilijker aan te passen en te verbeteren
Het is misschien een open deur, maar complexe systemen zijn moeilijker te begrijpen dan eenvoudige systemen. Het is lastiger om nieuwe engineers aan te nemen voor het onderhoud. Het is ingewikkelder om problemen in complexe systemen op te lossen. Ze zijn niet flexibel, omdat het moeilijk is om ze te testen. En om zeker te weten dat alles nog steeds werkt na een wijziging of vóór een release.
2. Complexe systemen zijn duurder
Als systemen moeilijk zijn te begrijpen, wordt het een pijnlijke onderneming om ze te onderhouden of aan te passen. Daar komt bij dat het duurder is om nieuwe features toe te voegen of bestaande features te wijzigen in deze complexe ecosystemen.
3. Complexe systemen zijn minder robuust
Als een systeem complex is, is het moeilijker om te testen en vast te stellen of alles goed werkt. We zien ook veel plekken waar het vanwege de complexiteit moeilijk is om de testomgeving en productieomgeving synchroon te houden. ‘Huh? Dit werkte wel in test. Waarom ging het dan stuk in productie?’ Zeg maar niets meer.Soms kaapt het up-to-date houden van alle bewegende delen een groot deel van de IT-capaciteit. Wanneer je die enorme monolithische applicatie moet upgraden, wordt het een hele uitdaging om te zorgen dat je systemen de upgrade overleven.
4. Complexe systemen zijn gevoeliger voor beveiligingsrisico’s
Hoe complexer je systeem is, hoe minder makkelijk het is om een dreigingsmodel op te stellen. Er zijn méér bewegende delen, méér verschillende technologieën, méér versies om te onderhouden en méér mogelijke zwakke plekken in de beveiliging. Wat betreft beveiliging geldt: je ecosysteem is zo veilig als de zwakste schakel. En als je systeem complex is en een overvloed aan koppelingen bevat, is het moeilijker om die allemaal veilig te houden.
5. Complexe systemen zijn minder gebruikersvriendelijk
Wat maakt een systeem gebruikersvriendelijk? Iteratieve ontwikkeling, gebruikerstesten en kleine aanpassingen. Stel dat je te maken hebt met een systeem dan niemand volledig kan doorgronden of begrijpen. Dan is het ongetwijfeld een heel gedoe om de kleine wijzigingen door te voeren die zorgen voor blije gebruikers. Voordat je het weet, bellen gebruikers naar je servicedesk en vragen ze om hulp bij het bedienen van het systeem. Als je in die situatie bent terechtgekomen, beperkt de complexiteit van je ecosysteem de efficiëntie en effectiviteit van iedereen eromheen.
Ben je vastbesloten om complexiteit te verminderen in elke stap van het proces? Dan zul je zien je dat je sneller kunt leveren. Je flexibiliteit neemt toe en je krijgt meer waar voor je geldbij je IT-uitgaven. Het is een bevredigend gevoel, alsof je zojuist een hoop gewicht hebt verloren. Je staat lichter op je voeten, klaar om de volgende stap te zetten.
Nuttige vragen in je strijd tegen complexiteit:
Hoe lang duurt het om in ons ecosysteem van idee naar opgeleverd product te gaan? Hoe kunnen we die tijd verkorten?
Bij Worth helpen we mensen om hun organisatie te bevrijden van legacy-producten, onnodige complexiteit en vendor lock-in. Samen met hen stellen we plannen op om de wijze van besluitvorming aan te passen. We maken gezamenlijk routekaarten die ze helpen om vooruit te gaan - naar een plek van waaruit ze moeiteloos verder kunnen bewegen en verbeteren.
Mocht je naar aanleiding van het bovenstaande artikel geïnteresseerd zijn in een gesprek met één van onze experts, klik op de knop hieronder.
Laten we contact opnemen en onderzoeken hoe we jouw initiatief succesvoller kunnen maken. Wat beschrijft jouw situatie het beste?