De kans is groot dat wanneer je in een product of digital team werkt, je op dit moment op zoek bent naar een manier om snel en effectief op verschillende platformen content te beheren of up-to-date te houden. Dat is essentieel om de ervaring voor jouw klanten te optimaliseren of digitale interactie te verbeteren en met de groei van je mobiele en web-based applicaties lastiger dan ooit. In dit interview vertelt Arien Kock, Head of Software engineering bij Worth over hoe je van je digitale product roadmap een executie powerhouse maakt.
Groeien, versnellen of simpelweg de concurrentie voor zijn, is door deze focus op digital en snel veranderende verwachtingen van klanten voor veel teams een flinke uitdaging. Waar ligt volgens jou de oorzaak dat veel product teams wel sneller willen, maar niet sneller kunnen?
“Het is vooraf lastig om in te schatten waar een digitale klantervaring aan moet voldoen. Er wordt gekozen voor kant-en-klare software omdat deze aan alle eisen lijkt te voldoen. Na een tijd blijkt dat in de praktijk er helaas nog flink wat geconfigureerd moet worden.”
Arien en Ernout bespreken de product roadmap op het kantoor van Worth Internet Systems
Uit een recent ‘State of marketing’ rapport van Salesforce blijkt dat maar liefst 80% van de klanten het eens is dat de klantervaring die een bedrijf te bieden heeft net zo belangrijk is als de producten en diensten. Wat is jouw advies om die verwachting waar te maken?
“In de kern gaat het erom dat je vaak voorafgaand aan het ontwikkelen van een digitaal product of platform niet precies kan beoordelen wat je nodig hebt en dat het dus verstandig is om je niet te laten beperken door een systeem. Business logica en commerciële doelen vooraf doorvertalen naar een goede architectuur is gewoon heel lastig. Als je vooraf een keuze maakt, loop je het risico dat deze later niet meer past en dat veroorzaakt complexiteit in je IT-omgeving. Enige tijd geleden hebben we nagedacht over hoe we dit kunnen aanpakken. We hebben een ‘boilerplate’ (code die we telkens kunnen hergebruiken) ontwikkeld voor elk nieuw project waarmee we altijd de flexibiliteit kunnen behouden die we nodig hebben. Deze flexibiliteit is mogelijk door het bewust uitstellen van keuzes in functionaliteit die ook voor elk bedrijf uniek zijn.”
Kan je uitleggen hoe je die flexibiliteit hebt ingebouwd?
Arien: “Door onze manier van software engineering aan te passen hebben we nu een manier gevonden om het makkelijk te maken om “het juiste” te doen. In andere woorden: ‘to fall into the pit of success’. Dat doen we door een aantal DevOps best practices in te bakken in de standaard opzet van ieder project, zoals Continuous Integration (CI) waarbij nieuwe software code, gebouwd door onze developers en developers bij onze klanten, automatisch wordt geïntegreerd om sneller te ontwikkelen. Hierdoor wordt het mogelijk om snel code te testen, terugkoppeling te ontvangen van gebruikers en aannames die we voorafgaand maken te toetsen. Werkt het wel zoals we het hadden bedoeld, kunnen we garanderen dat de gebouwde functionaliteit doet wat het moet doen? We hebben ervoor gekozen om alle barrières voor CI weg te halen zodat development teams veel sneller kunnen ontwikkelen en deployen.”
De wereld om ons heen verandert snel en om mee te bewegen met wensen van jouw klanten moet ook je digitale omgeving flexibiliteit bieden. Gartners Magic Quadrant laat elk jaar zien dat er een overvloed aan technologie beschikbaar is om dit op te lossen. Maar wat is dan een goede strategie?
“Digital experiences and the demands of customers influence the business capabilities required and how they’re assembled. Customer needs and wants continually evolve and change over time. These changing wants and needs will continue to challenge organisations and IT.” - Gartner
Arien: “Zorg dat je weinig beperkingen creëert om elementen toe te voegen of te veranderen in de user journey. Dit is een stuk lastiger als keuzes over de user journey in een off-the-shelf product grotendeels al vast zijn gelegd. Dat is eigenlijk een DXP strategie zoals Gartner het ook benoemd. Worth heeft daarom een starterkit voor custom software ontwikkeld voor alle web-connected/customer facing applicaties. Natuurlijk kan je ook gebruik maken van alternatieven zoals Liferay Portal, Sharepoint of lichtgewicht pakketten zoals Drupal of WordPress. Wil je echter weinig beperkingen in het bepalen van de user journey, dan kunnen een aantal dingen beter niet vastliggen zoals de front-end, de manier waarop je database is opgebouwd en de inrichting van rapportages."
Wat is het grote voordeel voor product teams?
Arien: “Je kan custom software ontwikkelen, maar je begint niet vanaf nul. Door code her te gebruiken kun je bepaalde grafische componenten tussen de website en de mobiele app hergebruiken om sneller en effectiever te ontwikkelen. Worth heeft voor dit doel een UI library gebouwd in React. Zoveel mogelijk deployment stappen zijn geautomatiseerd. Nieuwe elementen worden gelijktijdig getest waardoor we afhankelijkheden tussen development teams goed kunnen managen. Aan onze starterkit voegen we steeds meer componenten toe, denk aan single sign-on, een headless CMS, een module voor formulieren, en standaard monitoring en user tracking. Eigenlijk zijn de mogelijkheden onbeperkt.”
Bij Worth helpen we bedrijven om meer flexibiliteit te creëren en hun klanten beter te kunnen bedienen. Zou je eens willen sparren over hoe jij een powerhouse maakt van je digitale product roadmap? Plan dan een gratis gesprek met ons in.
Laten we contact opnemen en onderzoeken hoe we jouw initiatief succesvoller kunnen maken. Wat beschrijft jouw situatie het beste?