Werk jij aan een digitaal product met multidisciplinaire teams? Leid jij een organisatie door een lastige digitale transformatie? Dan weet je dat het enorm belangrijk is om alle neuzen dezelfde kant op te krijgen. De klassieke methode om dat voor elkaar te krijgen is om een visie en een missie te formuleren. Die worden dan aangevuld met een setje kernwaardes, targets en KPI’s. En hoppa! Iedereen weet wat de bedoeling is. Of is het toch niet zo makkelijk?
Als leider weet je als geen ander hoe je structuur en richting geeft aan je organisatie. Dat doe je onder andere door helder en effectief te communiceren. Het is echter een lastige opgave om je verhaal zo te vertellen dat het voor iedereen binnen je organisatie relevant is. Een mogelijke oplossing is om in algemene, abstracte termen te spreken en om het kort te houden. Dan kan elke afdeling of elke persoon zelf de details invullen, afhankelijk van hun specifieke situatie en behoeftes.
Communicatie op het hoogste abstractieniveau, de visie, schiet echter tekort als deze geen richting geeft bij het beantwoorden van principekwesties of ethische vraagstukken. En in het ontwikkelen van software kom je die vaak tegen. Denk daarbij bijvoorbeeld aan digitale fraude detectie en geautomatiseerde pre-screening voor recruitment. Bij het bouwen van dergelijke systemen moet je zorgvuldig zijn om discriminatie, ophef en schade te voorkomen. Software ontwikkelaars en designers krijgen meer dan eens in hun carrière te horen “Doe maar wat jij denkt dat goed is.” of “Wat kost het minste en levert het meeste op?”. Zo zijn ze op zichzelf aangewezen of worden ze onbedoeld zelfs de verkeerde kant op gestuurd.
Het klinkt nu misschien alsof een visie weinig nut heeft en dat een leider zich moet richten op details in de operatie om te zorgen dat alles in goede banen wordt geleid. Dat zou jammer zijn, en geheel onterecht, want een visie is een enorm krachtig instrument. Een visie kan je bij de strot grijpen en de juiste richting op sturen. Als het tenminste een aangrijpend verhaal is wat je verteld; een verhaal dat tot de verbeelding spreekt.
Het antwoord is heel simpel: fictie. Denk aan hoe boeken, series, films en games tot stand komen. Het verhaal is de basis. De maker zorgt dat deze basis vermakelijk en duidelijk is, daarom verkoopt het. Fictie kan jou helpen om jouw visie verduidelijking te geven. Om een voorbeeld te geven: wereldwijd maken filosofiedocenten de vergelijking tussen de film The Matrix en Descartes om aan studenten uit te leggen dat je op een andere manier naar de realiteit kan kijken. Fictie is dus niet alleen vermakelijk, het helpt je brein om nieuwe informatie in context te plaatsen.
Ook jij kan fictie gebruiken door de juiste technieken toe te passen. Als je dat doet maak je je visie specifiek en rijk aan detail. Dit zorgt ervoor dat het geloofwaardig is, inspireert en motiveert, en dat iedereen op een praktische manier met je verhaal uit de voeten kan.
World Building wordt gebruikt door auteurs, gamemakers, scenarioschrijvers oftewel storytellers. Ze scheppen een fictieve wereld waarin hun verhalen zich afspelen. Deze wereld wordt gevuld met grote thema’s zoals geografie, populatie en geschiedenis. Daarna worden details toegevoegd zodat er een holistisch beeld ontstaat van de verzonnen fictieve wereld. De gebeurtenissen in de verhalen krijgen hierdoor een locatie en daardoor context. De daden en motivatie van de personages wordt daardoor aannemelijk.
World Building is een zeer effectief instrument voor leiders om een visie neer te zetten. Dat kan op het hoogste niveau van een organisatie, maar ook voor specifieke zaken zoals digitale innovatie. Digitalisering kan een vloek of een zegen zijn, het is dus van essentieel belang om vooruit te kijken en de verschillende toekomstscenario’s in overweging te nemen.
Bij World Building beschrijf je de wereld zoals je die kent, maar dan over 15 jaar. Je creëert dus fictie, maar je baseert je verhaal op de werkelijkheid. Geloofwaardigheid is essentieel, dus er moeten voldoende herkenbare elementen in zitten. Naast thema’s die direct relevant zijn voor je strategische plannen en targets, moet je nadenken over globale thema’s. Denk daarbij aan actuele thema’s zoals vrijheid van meningsuiting, eigendomsrecht, privacy en klimaatverandering, want die beïnvloeden onherroepelijk de maatschappij en markt waarin je opereert.
Vind je 15 jaar wel erg ver weg en wil je het liever hebben over een meer nabije toekomst? Dat kan natuurlijk, maar redeneer dan terug vanaf de toekomst zoals die er over 15 jaar uitziet, om te voorkomen dat je thema’s over het hoofd ziet die het voortbestaan en het succes van je digitale innovatie mede bepalen.
Wil je een goede start voor jouw digitale transitie? Wil je jouw visie delen met de expert ontwikkelteams die jouw product bouwen om ze zo context en inspiratie te geven? Met World Building leg je de basis voor je digitale agenda en de roadmap van je IT afdeling. Laat het ons weten als je graag een vrijblijvende sparring-sessie wilt, waarin we kijken of de World Building techniek werkt voor jouw digitale innovatie vraagstuk.
Laten we contact opnemen en onderzoeken hoe we jouw initiatief succesvoller kunnen maken. Wat beschrijft jouw situatie het beste?